ANNONCE

I CL-kampene bliver man præsenteret for det bedste mht. systemer, taktik, fysik, teknik – og psykologisk ”krigsførelse”.

I min tid som træner, spurgte jeg ofte mine spillere, om de havde set denne eller hin CL-kamp – og hvad de havde lært af det. Kampen havde de set, men lært…?.

Læg mærke til i Bayern Münchens kampe, hvordan boldholderen altid har to muligheder for afspil. Læg mærke til hvordan bolden ofte bliver spillet i 2. berøring.

Det er vores opgave som trænere, at suge lærdom til os af CL kampe og forsøge så godt som muligt at træne spillerne til at til at blive bedre. Som f.eks. hvordan får vi dem til at spille bolden hurtigere?

Jeg benyttede mig meget af spil på halv bane, hvor man som træner har et godt overblik over situationerne og hurtig kan stoppe kampe og instruere i, hvordan man mener spillerne skal flytte sig hen i mod boldholderen.

Læg mærke til i Bayern Münchens kampe, hvordan boldholderen altid har to muligheder for afspil. Læg mærke til hvordan bolden ofte bliver spillet i 2. berøring.

Jeg har sjældent benyttet mig af øvelser med 2 berøringer. Det ”låser” spillerne for meget, så de mere tænker på, at bolden kun må røres to gange i stedet for, at den hurtigt skal spilles.

I spil på halv bane f.eks. 7 mod 7 eller 8 mod 8 med en målmand i hver sit mål har jeg krævet hurtigt afspil, at medspillerne skulle flytte sig hen mod boldholderen. I disse træningsspil kan det da godt ske, at spilleren med bolden er nødt til at røre bolden flere gange.

For øvrigt synes jeg, at man i de seneste CL kampe, at den lange dribling igen er kommet ind i spillet. Mere om det en anden gang.

ANNONCE