Foto: Baylee Gramling/unsplash.com/
ANNONCE

Nu går det mod lysere tider, selv om det kan være svært at se under de regntunge skyer. Trænerne rundt om i landet, er i gang med at tilrettelægge opstartstræningen. Og det er en sur træning. Det er løbetræning. Lange løb for at styrke muskler og sener – især i bentøjet. Grundformen skal på plads for at undgå for mange belastningsskader i forårssæsonen.

Januar er typisk måneden, hvor de fleste seniorhold starter op.

I min tid i Vejle Boldklub i begyndelsen af 60´erne var der altid ”åbningsløb” fra stadion til og rundt i Nørreskoven. Det var en berygtet tur. I en tid, hvor der stadig kunne falde sne, fandtes der en skibakke, som havde fornøjelsen af os spillere. Gerne op og ned en 2 – 3 gange

I min første tid som træner, var jeg for meste indendørs i denne måned, hvor der blev spillet bold. mens en anden gruppe var ude at løbe på landevejen. I weekenden bød det ofte på løb i skoven. For mit vedkommende i Hareskoven, da jeg trænede Avedøre, Rosenhøj og Avarta.

Foto: Jeremy Vejgman/unsplash.com

Da jeg fik trænertjansen i traditionsrige Køge Boldklub, havde vi ganske vist en hal til rådighed i januar. Men her måtte spillerne desværre på asfalten. Ganske vist var Køge Ås, til læsernes information en lang bakke, til disposition. Men da har vi i weekenden for det meste brugt grusbanen til spil.

Det var ikke spillernes livret, men jeg anså det for vigtigt for at styrke spillernes krop. Styrketræningen foregik også typisk i gymnastiksalen. Og som oftest med cirkeltræning.

I min tid i Vejle Boldklub i begyndelsen af 60´erne var der altid ”åbningsløb” fra stadion til og rundt i Nørreskoven. Det var en berygtet tur. I en tid, hvor der stadig kunne falde sne, fandtes der en skibakke, som havde fornøjelsen af os spillere. Gerne op og ned en 2 – 3 gange.

Velkommen til et godt fodboldår 2020. 

ANNONCE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here