Med Superligaens afsluttende runde er Fodbolddanmark gået på jueleferie. En stor del af de danske fodboldspillere har allerede i længere tid været lullet ind i den søde juletid med snebajere, Harbo Julebryg og hvad der ellers står af fristelser på hylderne, der kan friste en boldspiller. Øl og fodbold er knyttet sammen af usynlige bånd.

Men hvordan kan man udfylde kamp — og trænings pausen på en fornuftig vis. Indendørs turneringer er en populær øvelse og ved mange stævner gode penge at tjene.

Men det er også tid for trænerne allerede nu at planlægge opstarten i det nye år.

Vinterpausen er alt for lang. Nogle hold er allerede sluttet i oktober og skal spille den første turneringskamp til april. Det er for lang og en unødvendig pause. Især efter at kunststofbanerne stort set finde i selv den mindste landsby.

4–5 måneders pause er lang tid for folk, der gerne vil spille fodbold. Flere klubber starter først til februar med forberedelserne. Det synes jeg er for sent. Spillerne er for længe væk fra klubben og fristes måske af andre klubber til at skifte. Derfor mener jeg at et starttidspunkt midt i januar vil være ideelt.

Start gerne indendørs. I gymnastiksal eller hal. Det er også her vi skal have fat i de længere løb for at styrke led, sener, muskler og åndedræt. Det skulle gerne komme spillerne til gode senere på sæsonen i form af mindre skader.

Efter to til tre uger indendørs er det tid til at gå udendørs og spille fodbold på banen. Gerne en del småspil: 2 : 2, 3 : 3, 4 : 4 osv.

Det er også denne periode træneren har muligheder for at lære de nye spillere at kende. Men fortsæt gerne med de lange løb, som bider i lungerne. Det skal nu måske være en banelængde. 5 til 10 gange. Her kan træneren få et indtryk af den enkelte spillers konditions tilstand.

Det er nok de færreste i serierækkerne der har mulighed for at udsyre spillerne med gps — veste, der kan vise træneren, hvor langt den enkelte spiller har løbet på en træningsaften. Det benyttet Vejle Boldklubs (VB) italienske træner sig af.

Men januar, februar er djævlemånederne for spillerne med meget løb og dårligt vejr. Gør derfor en del ud af planlægningen, så det sjovt at komme til træning.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her